miercuri, 11 ianuarie 2017

Cinemontan



Am văzut recent filmul Everest (2015), iar o scenă din film m-a pus pe gânduri. Unul dintre personaje (un jurnalist, cum altfel) le adresează celor dintr-un grup de excursionişti ce se pregăteau de escaladarea vârfului întrebarea clişeică „de ce?”, cu sensul de ce aleg acei oameni să se supună acestui efort sau de ce le face acest lucru plăcere (mersul pe munte, în general)? Şi mi-am dat seam că există două categorii de oameni departajaţi de întrebarea asta: cei care nu înţeleg şi o adresează, şi ceilalţi cărora li se adresează.
Ca novice în acest club exclusivist al iubitorilor de munte şi drumeţie montană, m-am înscris recent (pentru a doua oară) la cursurile Şcolii de Ghizi Christian Adventure [1]. În cadrul activităţilor Şcolii, în aplicaţiile din teren, organizatorii ne-au propus adesea în perioadele de „timpi morţi” să vizionăm diverse filme (artistice sau documentare), fiecare relaţionat în vreun fel sau altul cu lucrurile văzute, discutate sau întâlnite în cadrul excursiilor. Un alt lucru care mi-a dat de gândit, deoarece se intersecta cu altă mare pasiune de-a mea – cinematografia.
În primă fază, îmi propusesem să indexez cele mai cunoscute sau recomandate filme pe care amatorii de drumeţii montane le-ar aprecia sau ar fi interesaţi să le vadă. După care, am început să fac săpături, şi am descoperit o întreagă lume aparte a cinemaului de aventuri montane sau cu subiecte specifice.
Nu cred că are vreun sens să mă apuc acum să detaliez titluri sau exemple celebre de filme care au făcut istorie sau care ar trebui să nu lipsească din colecţia oricărui împătimit; mai bine le voi înşira pe toate la final sub forma unei liste (incompletă, deschisă) şi-i voi da fiecăruia răgazul să le descopere şi să le aprecieze după bunul plac şi propriul gust. În schimb, poate vă pot stârni curiozitatea despre povestea acestui gen de film, de unde vine şi cum a apărut; altfel, săriţi peste partea ce urmează şi inspectaţi lista de la sfârşit.
Se spune că Renaşterea a început atunci când Petrarca a urcat pe un munte numai de dragul de a admira peisajul şi a-şi umple spiritul de bucuria momentului (Muntele Ventoux, din Alpi – 1912m, la data de 26 aprilie 1336 [2]). Şi despre începuturile Romantismului se spuneau lucruri similare. În orice caz, întâlnirea omului cu măreţia naturii (în deosebi cea montană), aventura asta a omului cu muntele, este probabil veche de când lumea şi este ceva ce ne este definitoriu ca specie, ca fiinţe.
Filme cu şi despre munte (că de fapt ăsta e subiectul ce ne preocupă) s-au făcut încă de la începuturile cinematografiei (probabil cel mai timpuriu exemplu poate fi cel al lui Frank Ormiston-Smith şi documentarele lui despre ascensiunea pe Mont Blanc din 1903 [3]). Personal, regăsesc motive specifice genului inclusiv în documentarul Grass (1925), care prefigurează parcă avântul din epocă [4].
Însă, cu adevărat cinematografia alpină, în care filmul se concentreză pe un subiect montan, apare ca fenomen articulat în industria de film germană, unde capătă notorietatea şi anvergura pe care genul western de pildă a avut-o la Hollywood. Începând cu anii ’20, cineaştii germani pun pe peliculă ceva ce făcea parte integrantă din cultura lor naţională: idila omului cu muntele. Denumite „bergfime” (filme de munte), acestea transpun în film nenumăratele ipostaze ale întlnirii dintre om şi munte. Însă, dincolo de meritul de a iniţia şi defini un gen specific de cinema, cu adevărat marele merit pe care această mişcare îl are (din punctul meu de vedere) este acela de a fi schimbat complet o anume paradigmă cinematografică de atunci înainte. Dacă până la acel moment peisajul în care se desfăşura acţiunea avea strict un rol decorativ, filmografia germană schimbă complet situaţia, punând natura (muntele, în special) în prim plan, devenind astfel un personaj de sine-stătător. Uneori principal, alteori secundar, dar în niciun caz pur decorativ – conta, participa, se impunea.
Poate nu e întâmplător faptul că filmele care au caracterizat acest gen, care l-au impus şi care au devenit de referinţă pentru istoria sa, au avut legătură strânsă cu personalitatea lui Leni Riefenstahl – probabil nimeni altcineva n-ar fi putut aduce atâta grandoare unui lucru care până atunci era considerat un simplu decor [5].
Perioada lor de glorie a coincis cu perioada de relativă acalmie de până la izbucnirea celui de Al Doilea Război Mondial, după care genul a intrat în declin, lăsând totuşi o moştenire importantă şi inspirând de atunci încolo generaţii de cineaşti să fie tentaţi să încerce reţeta. Şi, deşi deseori s-a crezut că va dispărea, constant mai apare câte un nou film sau documentar ce acaparează atenţia şi dă un nou impuls genului, reconfirmându-i valoarea.
De-a lungul timpului, peste tot în lume, acest gen specific a generat diverse alte activităţi conexe – există organizaţii de promovare sau conservare a filmului alpin, care la rândul lor au generat nenumărate festivaluri specifice, inclusiv realizarea unui muzeu dedicat montaniarzilor [6]. Poate puţini ştiu, însă inclusiv la noi în ţară se organizează un festival de film alpin (vezi link [7]).
Sunt conştient că probabil era indicat să fi început din capul locului cu precizările ce urmează, însă, deşi intenţionam să le evit, m-am gândit că pot fi totuşi de utilitate: de fapt, ce înseamnă film montan? De principiu, este un gen de film care se concentrează pe subiecte alpine şi în mod special pe relaţia omului cu muntele, în diversele sale ipostaze [8]. Pentru edificare, vă recomand lista de mai jos, la care orice contribuţie suplimentară e mai mult decât bine-venită...
Die Geierwally (1921)
Der heilige Berg (1926)
Die weiße Hölle vom Piz Palü (1929)
Stürme über dem Mont Blanc (1930)
Berge in Flammen (1931)
Der weiße Rausch (1931)
Das blaue Licht (1932)
S.O.S. Eisberg (1933) 
Kleine Scheidegg (1937)
Der Berg ruft! (1938)
Snowbound (1948)
The White Tower (1950)
The Conquest of Everest (1953)
Tiefland (1954)
The Mountain (1956)
Third Man on the Mountain (1959)
Spencer's Mountain (1963)
 The Trap (1966)
Where Eagles Dare (1968)
Brother of the Wind (1973)
The Eiger Sanction (1975)
The Man Who Skied Down Everest (1975)
El Capitan (1978)
The Mountain Men (1980)
Five Days One Summer (1982)
Never Cry Wolf (1983)
Gasherbrum - Der leuchtende Berg (1985)
The Climb (1986)
Shoot to Kill (1988)
K2 (1991)
Cerro Torre: Schrei aus Stein (1991)
Careful (1992)
Cliffhanger (1993)
Alive (1993)
Snowbound: The Jim and Jennifer Stolpa Story (1994)
Gold Diggers: The Secret of Bear Mountain (1995)
Shaman (1996)
Seven Years in Tibet (1997)
Everest (1998)
Himalaya - l'enfance d'un chef (1999)
Vertical Limit (2000)
Touching the Void (2003)
Blindsight (2006)
Eight Below (2006)
The Beckoning Silence (2007)
The Alps (2007)
Am Limit (2007)
North Face (2008)
Vertige (2009)
The Wildest Dream (2010)
127 Hours (2010)
180° South (2010)
Nanga Parbat (2010)
The Art of Flight (2011)
All.I.Can. (2011)
The Grey (2011)
 Cold (2011)
Art of Flight: The Series (2012)
Messner (2012)
The Summit (2012)
K2: Siren of the Himalayas (2012)
Reel Rock 7 (2012)
Into the White (2012)
Few Words (2012)
Beyond the Edge (2013)
The Dyatlov Pass Incident (2013)
Streif: One Hell of a Ride (2014)
Valley Uprising (2014)
Afterglow (2014)
Jurek (2014)
Wild (2014)
Schmitke (2014)
Meru (2015)
The Revenant (2015)
Everest (2015)
Beyond the Heights (2015)
K2 and the Invisible Footmen (2015)
Himalaya (2015)
The Fourth Phase (2016)
Mountain (2017)
The Mountain Between Us (2017)
Referinţe:
[2] – Petrarca, Epistolae familiares (IV, 1)
[3] – Frederick Ormiston-Smith, filmografie: http://www.imdb.com/name/nm1729184/?ref_=fn_al_nm_1
[4] – Grass: A Nation's Battle for Life (1925), http://www.imdb.com/title/tt0015873/?ref_=nv_sr_1

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu