De-a lungul timpului, filmul s-a împărţit, clasificat şi segmentat în
atâtea categorii, genuri şi tipuri, încât e practic imposibil să le cerni pe
fiecare în parte sau să le epuizezi într-o antologie critică. Luat separat,
chiar fiecare gen se ramifică în mai multe sau mai puţine sub-genuri, nişe
către care diverşi cineaşti s-au îndreptat. Cu toate acestea, am considerat
mereu că filmul poate fi categorisit pe genuri numai prin criterii artistice,
prin inovaţia creativă a celor care le produc. Spun acest lucru pentru a
justifica modul în care mi-am clasificat eu analiza cinematografiei de-a lungul
istoriei sale ca artă distinctă. Pentru că există multă dezbatere pe marginea
unor altfel de departajări ce ţin de tehnica filmului, pe care critica le
menţionează tot ca genuri ale filmului, însă pentru mine sunt clasificate
astfel pe nedrept.
Să mă explicitez: pentru mine există două modalităţi de a tranşa creaţia
cinematografică – una artistică, şi alta tehnică. Artistice sunt cele abordate
până acum, cele care fac referire la inovaţii ale producătorilor în cadrul
aceluiaşi suport tehnic. Mai precis, având cu toţii acelaşi cadru de lucru
(pelicula, decorul, actorii, povestea, sunetul), au ales să le întrebuinţeze
diferit, dezvoltând astfel genuri particulare de manifestare artistică. Unii au
preferat să spună o poveste într-un mod care îngozeşte publicul (filmul
horror), alţii într-unul care distrează audienţa (comedie); unii au fost
subtili, insinuoşi, subversivi în a prezenta subiecte tabu (noir), pe când
alţii le-au înfăţişat explicit (adult); unii s-au rezumat la a expune ca
martori obiectivi o realitate nealterată (documentar), pe când alţii au
preferat să redea vizual lucruri din ireal, suprareal sau fantastic (SF).
Pentru unii, aceeaşi poveste a degradării condiţiei umane se putea spune
într-un cadru sălbatic (western), pentru alţii şi urbea putea la fel de bine
constitui cadrul propice acestei intrigi (gangster). Sau, chiar genurile în
care aspecte marginale (sunetul, efectele speciale) preiau prim-planul pentru a
reprezenta mijlocul cel mai la îndemână cineastului de a-şi ecraniza povestea
(musical, animaţie).
De cealaltă parte, există departajările de ordin
tehnic, dincolo de orice aspect artistic, şi separat de acesta. În această
categorie avem filmul de scurt sau lung metraj, filmul mut şi cel sonor, filmul
alb-negru, sepia sau color, filmul normal sau 3D, cel de pe peliculă sau
digital, filmat în format wide sau standard, autohton sau în limbă străină, şi
aşa mai departe, specificaţiile fiind nenumărate. Important pentru mine a fost
însă mereu a sublinia că aceste încadrări tehnice nu interferează cu cele
artisitice. Ok, aici sar toţi criticii de film în sus şi spun că e tot
măiestria artistică responsabilă de cum se manevrează aceste mijloace tehnice.
Da, sunt perfect de acord, dar asta nu înseamnă că filmele se pot departaja ca
genuri pe baza încadrărilor tehnice. Pentru modelul meu de clasificare,
genurile filmului ţin de inovaţia cratoare, de latura artistică, iar nu de
încadrări tehnice. Pentru că tehnica limitează, pe când artisticul nu. Un film
poate fi numai scurt sau numai lung, ori e mut, ori e sonor, nu amândouă
deodată, nu poate fi în acelaşi timp 3D şi normal, nu poate fi în acelşi timp
şi digital şi pe peliculă, doar separat; însă un film poate fi în acelaşi timp
şi gangster şi noir, poate fi şi SF şi de animaţie, la fel cum poate fi şi una
şi alta, separat. Personajul poate vorbi fie limba autohtonă, fie o limbă
străină, nu ambele concomitent, însă poate fi şi tragic, şi comic, în acelaşi
timp. Tehnica e ceva la îndemâna oricui, creativitatea, inovaţia, e rezervată
strict artistului. De aceea, filmele le departajez numai pe baza aspectelor de
care se face responsabil artistul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu