Deși per ansamblu am putea spune că am epuizat analiza genurilor stilistice
ale creației cinematografice, nu putem afirma totuși că am isprăvit cu lumea
filmului. Dincolo de încadrări stilistice, sau tehnice, dincolo de genuri ale
filmului, mai există niște clasificări despre care se impune a vorbi, înainte
de a putea considera expunerea exhaustivă. Acestea țin mai degrabă de tipuri
sau stiluri cinematografice, decât de genuri ale filmului. Astfel, avem în
vedere filmul experimental, filmul cult și filmul de artă. Câteva noțiuni
despre fiecare în parte vor fi edificatoare.
Filmul experimental, în fapt, un adevărat cinema experimental, ține de un
anume tip de cinematografie care presupune un amestec de diverse arte vizuale
și film. De bună seamă, este un tip de cinema provenit din filmul de
avant-gardă și cel independent de la începuturile Secolului XX. Caracterizat
adesea prin lipsa unei narațiuni liniare, tehnici sau subiecte abstracte, buget
redus sau cu finanțare independentă, cu elemente de artă contemporană,
ne-convențional,controversat sau provocator, realizat de diverși artiști care activează și
în alte domenii ale artei, sau folosit ca mediu de expresie a creativității
artistice a unor cineaști specifici, aproape întotdeauna dedicați categoriei și
feriți de cinematografia mainstream. Scopul final al producătorilor de film
experimental ar fi acela de a împinge privitorii, consumatorii de cinema, către
o relație mai intimă, mai personală și mai conștientizată cu filmul.
Din punct de vedere istoric, îi identificăm originile în avant-garda
artistică a anilor ’20 din Europa, alături de efervescența curentelor artistice
manifestate în diverse domenii ale culturii. Apoi, o dată cu maturizarea
cinematografiei și a industriei de film, avem de-a face cu apariția unor cineaști
nesatisfăcuți de exprimarea artistică a cinematografiei mainstream de peste
Ocean, ceea ce duce la o avant-gardă americană de producție proprie, care preia
și transmite mai departe curentele sau influențele celei europene. Acest apogeu
se întinde până în anii ’60, după care cinematografia în sine intră într-o etapă mai
puțin constantă și productivă, filmul experimental suferind varii transformări
stilistice notabile. Apoi, filmul experimental s-a politizat, s-a constituit ca
unealtă de propagandă pentru diferite curente sau mișcări artistice și sociale,
cu toate acestea însă i-a fost într-un final recunoscută valoarea și rostul în
formarea și dezvoltarea artei cinematografice, iar critica i-a conferit un loc
privilegiat în preferințele sale.
Influența cinema-ului experimental poate fi găsită în varii producții de
film, însă nu numai. Filmul experimental este considerat o influență
semnificativă la dezvoltarea videoclipurilor muzicale sau a spoturilor de
publicitate, de pildă. Iar când vorbim de filmul experimental, foarte rar putem pronunța
titluri de referință, precum în cazul genurilor artisitice, pentru că aici avem de-a face
cu cineaștii, în primul rând, și cu producțiile lor per ansamblu, în al doilea
rând. Printre favoriți aș enumera Jonas Mekas, Dziga Vertov, Luis Buñuel, Maya
Deren, Kenneth Anger, Andy Warhol, David Lynch, Jean Cocteau, Gus Van Sant și
mulți alții...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu