O altă categorie interesantă de cinema este filmul de artă, la fel ca cel
experimental denumit adesea cinema de artă. Aici este vorba de un film specific,
de nișă, în principiu producție independentă, cu aspirații serioase în domeniul artisticului vizual. Scopul acestui film este eminamente acela de a fi produs
din rațiuni pur estetice, ignorând complet aspectele comerciale, pe subiecte
ne-convenționale. Devine evident din capul locului că a defini sau a
caracteriza specific un asemenea produs cinematografic este extrem de dificil
și complex. Accentul cade cu precădere pe expresivitatea artistică, pe
expunerea trăirilor și ideilor personajelor, în detrimentul narațiunii sau
intrigii. O altă trăsătură particulară a filmului de artă este aceea că este
adresat privitorilor avizați, care posedă suficiente noțiuni și experiență
pentru a aprecia elementle sale artistice. Din acest motiv, cel mai des aceste
producții sunt promovate doar de către critici simpatizanți și în rețele
cinematografice specializate, cu precădere cinemateci sau programe culturale
dedicate (e.g festivaluri).
Am putea încerca o trecere survolantă peste istoricul filmului de artă,
care ar mai edifica cititorul cu privire la ce producții se încadrează în acest
concept. Chiar dacă cineaștii nu au conștientizat apartenența la un curent
aparte de film – nu se considerau producători de film de artă – câteva apariții
notabile ale cinematografiei de până la Al Doilea Război Mondial se disting net
în acest portofoliu: The Passion of Joan of Arc (1928), Un chien andalou (1929),
Battleship Potemkin (1925). Avem apoi anii ’50 de tranziție între
era classică și Noul Val. De aici reținem câteva titluri precum: La Strada
(1954), Ordet (1955), Wild Strawberries (1957) sau Ashes and Diamonds (1948) în
Occident, sau The Apu Trilogy (1955–1959), Tokyo Story (1953) sau Ugetsu (1953)
în Orient. Urmează apoi Noul Val Francez, un cinema al artei prin definiție,
cel care caracterizează întreaga perioadă de până la sfârșit de ani ’70. Titluri de referință: À bout de souffle (1960) și tot ce
a urmat, dar nu numai, Blowup (1966), Persona (1966), 8½ (1963), Andrei Rublev
(1966), 2001: A Space Odyssey (1968), The Color of Pomegranates (1968), A
Clockwork Orange (1971), Solaris
(1972) sau Taxi Driver (1976). O dată cu apariția casetei video și cu revoluția
culturală a anilor ’80, apar reorientări și în direcția
filmului de artă, care devine mai radical, mai intelectual. Câteva exemple: Man
of Iron (1981), The Decalogue (1988), Fanny and Alexander (1982) sau Blue
Velvet (1986). Cu anii ’90 intrăm
în era contemporană a filmului de artă, care exploreaza cam același filor până
în prezent. Menționez doar câteva: My Own Private Idaho (1991), To Live (1994),
Short Cuts (1993), The Cremaster Cycle (1994–2002), Satantango (1994), Three
Colors trilogy (1993–94), Elephant (2003), Uncle Boonmee Who Can Recall His
Past Lives (2010) sau The Tree of Life (2011).
În același registru aș plasa și discuția despre filmul cult. Fiind mai mult
o etichetă, decât o tipologie, se referă la acele producții care dezvoltă un
adevărat cult în jurul lor, o categorie de fani împătimiți. Practic, sunt acele
filme care germinează propria subcultură, spectatori pătimași și referințe
dese. Discuția despre cum se poate încadra analitic și critic filmul cult este
interminabilă, ceea ce definește ca trăsătură un film cult variază de la gen
sau temă, până la public și audiență. În orice caz, acele producții care și-au
creat propriul cerc de fani împătimiți și care au căpătat statut de clasic
datorită subculturii care le-a împresurat, se încadrează în această categorie.
Înainte de anii ’70 nu s-a folosit termenul de film cult
pentru a desemna asemenea producții, iar de atunci încoace critica l-a aplicat
arbitrar ori de câte ori un anume film un film a dezvoltat un grup de spectator
fideli. Mai nou, uneori termenul este folosit exagerat chiar înainte de a se
lansa unele filme despre care se spune că vor devein ulterior filme cult
clasice. Concret, despre ce filme vorbim? Câteva exemplificări relevante: Nosferatu
(1922) e poate cea mai timpurie referință, The Big Lebowski (1998) fiind poate
cea mai de amploare, Mad Max (1979), Emmanuelle (1974), Night of the Living
Dead (1968), sau intrăm pe tărâmul greilor, seriile Star Wars sau The Lord of
the Rings, ori The Matrix (1999), Plan 9 from Outer Space (1958), Pulp Fiction
(1994), RoboCop (1987), The Rocky Horror Picture Show (1975), Enter the Dragon
(1973) sau franșiza Terminator.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu