Atunci când curentul expresionist este asociat cu cinematografia, asocierea
implică automat și epitetul german, pentru că lumea întreagă recunoaște
legătura inseparabilă a mișcării expresioniste în film cu patria lui natală –
Germania. Nevoia a fost, ca de atâtea ori, motorul din spatele progresului. Izolarea
în care Germania se afla datorită Primului Război Mondial, precum și
interzicerea de către Guvern a importului de film străin, împinge industria
germană către o explozie efervesectă de producție autohtonă care să răspundă
cererii publicului anilor ’20.
Astfel, pentru a compensa lipsa fondurilor pentru decoruri sau locații de
filmare, precum și din nevoia de a ecraniza subiecte abstracte, intelectuale,
care nu aveau nevoie de un cadru convențional, producătorii acestor filme au
recurs la inovații specifice în crearea decorului sau atmosferei din
producțiile lor. Ca urmare, regăsim în acest gen de film platouri de filmare
fantastice, fantezii geometrice veritabile, uneori pictate sau vopsite manual,
alteori obținute prin jocuri de lumini și umbre. După cum spuneam, aceste
decoruri se sincronizau perfect cu temele propuse de aceste filme, cel mai
adesea ilustrând nebunia, isteria, deziluzia, frământările intelectuale. Era,
evident, o reacție directă la fimul realist, o opțiune clară a cineaștilor de a
se concentra pe introspecție, mai degrabă de cât pe realități imediate, de
suprafață.
Desigur, un astfel de curent, așa cum se întâmplă în situații similare, nu
durează, are o existență de scurtă durată, fiind o luare de poziție extremistă
în genurile filmului și care își pierde vigoarea în scurt timp. Cu toate
acestea, influența ideilor critice sau artistice care au impresionat publicul
sau cineaștii de mai târziu sunt de netăgăduit, pentru că le-a furnizat o
perspectivă nouă în privința mijloacelor de expresie artistică, nenumărate, dar
accesibile regizorului în cadrul procesului de producție. Atmosfera sugerată de
aceste filme va rămâne în mințile celor din industria de film pe mai departe,
și va fi întrebuințată ulterior pentru a fi încorporată în alte genuri
artistice, precum horror sau noir.
De la Hitchcock până la Woody Allen, cineaști de-a lungul timpului au
recunoscut influența pe care filmul expresionist fără sonor al Germaniei acelor
ani le-a avut asupra carierei lor, asupra perspectivei artistice din filmele
lor. Și nu e deloc surprinzător, aceste filme erau mult înaintea vremii lor din
multe puncte de vedere, iar pentru referințe concrete vă îndrum numai către
câteva, edificatoare, deși oferta e înzecit mai mare: The Cabinet of Dr.
Caligari (1920), The Golem (1920), Nosferatu (1922), The Last Laugh (1924), Metropolis
(1927) sau M (1931).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu