Acum, după ce am epuizat genurile marcă proprie industriei americane, să ne
îndreptăm atenţia către celelalte minunate expresii artistice care de-a lungul
timpului au încântat publicul general sau fanii fiecăreia în parte. Frumos din
partea mea ar fi să mă uit puţin şi către alte industrii sau izvoare de
creativitate cinematografică şi să vedem dacă putem identifica genuri
specifice, proprii, mărci indiscutabile ale cinema-ului respectiv.
Nu trebuie să cauţi mult pentru a descoperi că anumite genuri de film se
leagă inseparabil de o zonă geografică anume unde au făcut carieră şi care le
revendică pe bună dreptate paternitatea. Filmul auteur (de autor) este musai
revendicat de cinematografia franceză; cel expresionist este indubitabil
caracteristic cinematografiei germane; cel neo-realist nu poate fi decât
italienesc; comedia neagră este cu siguranţă britanică; iar filmul cu arte
marţiale este de-a pururi specific cinematografiei asiatice.
Fără să ne batem prea mult capul cu o ordine în care aceste genuri ar
trebui considerate, cel mai important este să le abordăm și să le acordăm
atenția cuvenită. Am să mă opresc total aleatoriu asupra unui gen aparte, de
cotitură în istoria filmului și fără de care povestea filmului n-ar fi avut parte
de un punct culminant. Evident, nu poate fi vorba decât de filmul ”auteur”,
apărut dincoace de Ocean, în cinematografia franceză. După judecata mea, totul
i se datorează cineastului Henri Langlois, cel care are strălucita idee de a
salva filmele vechi de la distrugere, a le conserva și a le proiecta în cadrul
unei Cinemateci, pentru ca cei care studiază filmul să poată să-i cunoască și
istoricul. Aici, la Cinemateca lui, marii critici și cineaști ai anilor ’50,
vor studia și își vor plăsmui ideile.
Anul 1954 este considerat anul nașterii teoriei criticii de film numită
”auteur”, adică de autor. Iar părintele acesti teorii este cineastul francez François
Truffaut, cel care dezvoltă și promovează această teorie alături de alți
critici cu ajutorul revistei Cahiers du Cinéma. Iar toată această teorie va fi
ulterior responsabilă de crearea unui val unic în cinematografia lumii,
cunoscut sub numele de La Nouvelle Vague, noul val de film francez.
În fapt, ce anume presupune filmul de autor, care era ideea din spatele
acestei teorii ”auteur”? Concret, înseamnă că filmul trebuie să reprezinte
viziunea personală a creativității regizorului, ca și cum acesta ar fi
principalul autor (auteur) al acestuia, iar camera de filmare ar fi folosită
precum scriitorul își foloseșe penița, camera să fie instrumentul prin care
regizorul își exprimă creativitatea. În contra-partidă cu industriile de film
existente deja la acea vreme, în special ca reacție la super-industria de film
american, această teorie impune ca vocea regizorului să răzbată distinctiv din
montajul filmului și să fie ușor identificabilă de către public.
E foarte probabil ca, la auzul acestor cuvinte, mulți să aibă senzația că
le spunem ceea ce era evident, însă asta numai pentru că așa suntem astăzi obișnuiți
să privim filmul, deoarece influența acestor idei a fost atât de profundă, de
un impact atât de mare, încât filmul de după regizorii Noului Val francez nu a mai
fost niciodată la fel ca până atunci. Rolul regizorului a fost redefinit și
asumat aproape peste tot și aproape întotdeauna de atunci încolo. Inclusiv
legislația europeană de azi consideră regizorul autorul, sau co-autorul, de
drept al filmului.
Pentru cei care au lansat teoria filmului de autor, inspirația au găsit-o
în filmele unor figuri absolute care întruchipează trăsăturile unui adevărat autor:
Akira Kurosawa, Satyajit Ray, Alfred Hitchcock, Howard Hawks sau Jean Renoir. Desigur,
lista e una nemilos de incompletă, Max Ophüls, Jacques Tati, Robert Bresson,
Charlie Chaplin sau Orson Welles pot s-o completeze, însă chiar și așa am fi
încă departe de a epuiza măcar numele cele mai cunoscute. Pot doar să enumăr
câțiva dintre preferații mei, în afara celor deja menționați: Andrei Tarkovsky,
Michelangelo Antonioni, Luis Buñuel, Federico Fellini, Ingmar Bergman, Stanley
Kubrick, Hayao Miyazaki sau Fritz Lang.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu