Înainte de a trece la genuri mai actuale, specifice unor industrii de film
din a doua jumătate de Secol XX, ar fi nevoie să facem o paranteză pentru a ne
apleca mai atent asupra câtorva genuri contemporane cu filmul în sine și care
merită o atenție specială, supraviețuind până azi, ba mai mult, fiind în
continuare între preferatele publicului. Pe de-o parte avem cele care oferă
entertainment cu emoții pozitive – comediile; pe de alta, cele care întrebuințează
emoțiile negative – horror (thriller). De fapt, unii ar spune că de la ambele
ieși râzând, doar că de la primele în hohote, de la celelalte isteric.
Să ne oprim asupra primului, în ordinea mențiunii – filmul de comedie.
Depășind orice polemică legată de cuvântul comedie în sine, trebuie spus din
capul locului că toate filmele care întrebuințează umorul ca elemt definitoriu
se încadrează în această categorie. Scopul lor principal este acela de a amuza
audiența și de a întreține o stare de distracție, conferind umor situațiilor
normale. Deși în general scopul principal al unei comedii nu e altul decât
acela de a amuza și distra audiența, există și excepții de la regulă, ceea ce a
rezultat de-a lungul timpului în nenumărate sub-genuri hibrid ale comediei,
precum comedia politică, comedia neagră, comedia fantastică, action-comedy etc.
Fiind unul din cele mai vechi genuri ale filmului, practic contemporan cu
apariția acestuia, filmul de comedie se axa la începuturi pe scheciuri și farse
ecranizate, profitând de expresivitatea umoristică a situațiilor ce nu aveau
nevoie de dialog sau sunet. Ulterior, o dată cu filmul sonor, accentul s-a pus
pe dialog și personaje, intrând astfel pe un teren de pe care comedia nu va mai
pleca vreodată – acela unde, spre deosebire de alte genuri, atenția se
concentrează pe diverse personalități individuale, comedianții care practic
devin protagoniștii filmului.
Evident, atunci când vine vorba de comedie, ne aducem aminte că genul
acesta l-am întâlnit și în literatură și l-am studiat amănunțit la școală.
Astfel, ne amintim că genul comediei se subdiviza în mai multe categorii, în funcție
de specificul umorului implicit: comedia moravurilor, scheciul, parodia, comicul
de situație, comicul negru, comicul de dialog, de personaj și așa mai departe. Câteva
recomandări pentru fiecare în parte. În cazul comediei moravurilor avem
ecranizările după Shakespeare sau Caragiale. Farsele sau scheciurile (momente
umoristice concentrate pe o situație anume) cele mai cunoscute sunt cele ale
filmului alb-negru: Chaplin, Stan și Bran. Parodia este acel gen de film care
ridiculizează alte filme sau filme clasice, cu exemple nenumărate: Hot Shots! (1991),
Robin Hood: Men in Tights (1993), Dracula: Dead and Loving It (1995) sau Scary
Movie (2000). Comedia neagră, este o categorie atipică genului, care abordează
cu umor subiecte de regulă prea serioase pentru gen (moartea, sexul, războiul,
infracțiunea), in manieră satirică. Tot ca o excepție, acestea pot avea și
final nefericit, comedia fiind cu precădere un gen al filmului cu happy-end.
Câteva exeple notabile: Monsieur Verdoux (1947), Dr. Strangelove (1964), MASH
(1970) sau Monty Python's The Meaning of Life (1983). Un gen relativ recent
apărut, dar care a câștigat audiențe considerabile, se numește gross out comedy
(comedia ofensatoare), și are de-a face cu ecranizarea în format de comedie a
unor subiecte vulgare, insultătoare, cu tentă sexuală. Exemplele sunt
suficiente și edificatoare: Porky's (1982), Dumb and Dumber (1994) sau American
Pie (1999). Iar, la final, comedia romantică, probabil cel mai răspândit și mai
popular gen de comedie din istoria filmului, dar în același timp un gen care
recent începe să piardă teren considerabil. Acest gen întrebuințează un model
de poveste romantică și-l prezintă în registru comic, pentru a delecta publicul
cu o experiență plăcută și distractivă, încheiată mereu cu final fericit.
Exemple suficiente, amintesc orientativ: It's a Wonderful World (1939), When
Harry Met Sally... (1989), Pretty Woman (1990) sau Four Weddings and a Funeral
(1994).
Filmul de comedie are însă provocări serioase în ultima vreme, la care
trebuie să facă față pentru a răzbate. În primul rând din parte televiziunii
și a internetului, comediile fiind un gen de film care nu necesită o vizionare
în cinema pentru a profita pe deplin de experiența prezentată, iar oferta de
comedii fiind atât de variată, publicul preferă să meargă la cinema pentru
filme ce își pierd din farmec nevăzute pe marele ecran. În același timp, delimitările
culturale, deoarece comediile pot fi adesea stâns legate de mediul cultural în
care au fost produse, neputând să se adreseze mereu auditorilor din diverse alte
culturi, fiind astfel destul de greu de a comercializa o comedie despre
moravurile de Halloween în culturi unde acesta nu e cunoscut. Este evident că
producția de film de comedie nu va înceta niciodată, publicul va dori mereu
entertainment distractiv, însă este posibil să se transforme sau să dispară în
formele consacrate de până acum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu