Dintre toate genurile apărute sau popularizate în industria de film
american, probabil cel despre care este pare-se cel mai dificil de vorbit este
filmul noir. Poate doar filmul de autor mai e la fel de complex şi de subtil
pentru a putea fi rezumat în câteva cuvinte. Genul noir a reprezentat pentru
mine ca cinefil provocarea cea mai mare în momentul în care am încercat să-l
înţeleg şi să-l identific. Există multă literatură şi critică pe marginea
subiectului, un motiv în plus pentru a nu putea circumscrie caracteristicile
sale într-o definiţie succintă. Luaţi orice resursă la îndemână în materie de
cinematografie şi veţi găsi o definiţie prea generală, prea ambiguă, încât vă
lasă în aceeaşi ceaţă ca şi până atunci. S-ar spune că genul noir e o
maniferstare cinematografică hiper-artistică, apărută ca sub-gen al categoriei
de filme polişiste sau „crime” (infracţiune, trad. din engl.), precum şi a
genului gangster. Cam astea ar fi izvoarele sale; perioada în care apare e în
jurul anilor ’40,
perioadă marcată de cenzura puternică pentru cineaşti, considerată a fi
principala raţiune pentru care aceştia au dezvoltat acest stil. Deşi, industria
de film nu s-a grăbit să îşi însuşească denumirea dată de un critic francez decât
târziu în anii ’70, până atunci filmele acestea au fost
catalogate drept melodrame. De unde refuzul criticii şi a industriei de film
americane de a accepta genul în sine, cât şi denumirea, ramâne încă de
neînţeles. Tocmai de aceea, încă se dezbat trăsăturile definitorii care
încadrează produţiile respective în acest gen. În concluzie, pentru a nu
tergiversa prea mult polemica, pot da numai o definire personală legată de
caracteristicile care disting un film noir de alt gen: stilul vizual expresionist
(de regulă, alb-negru); povestea centrată pe trei elemente principale – femeia
(sexualitatea), banii (mobilul) şi crima (intriga); şi abilitatea de a jongla
cu temele tabu fără a le arăta explicit.
Istoria filmului noir
are din punctul de vedere tehnic o singură eră: anii de la începutul cenzurii
producţiilor americane şi până la relaxarea normelor acesteia (anii ’40-’60). Raţiunea
care motiva cineştii să conceapă aceste filme nu era participarea la un current
artistic, ci întrebuinţarea acestuia pentru a putea ecraniza tematici
cenzurabile. Era modalitatea lor de a rezolva artistic o situaţie frustră.
Neputând ecraniza sexualitatea şi infracţiunea, au fost nevoiţi să o sugereze
artistic, apelând la artifcii audio-vizuale ce angajează publicul în mod
complice, folosindu-se de puterea sugestiei, insinuării, simbolismului. O dată
cu combaterea politicilor de cenzură, nevoia de inovaţie dispare, lăsând
cineaştii să se exprime fără artificii, ceea ce întrerupe evident evoluţia genului
pe mai departe. Faptul că ulterior critica a redescoperit valoarea artistică a
acestor filme şi, prin urmare, cineaştii de după anii ’70 au încercat să
reanimeze stilul ca un tribut adus valorii lor, nu îndreptăţeşte convingerea că
genul noir are parte de o nouă eră, aşa-numita generaţie de film neo-noir.
Pentru mine, aceste producţii recente au numai caracteristici de film noir, dar
filmul noir este prin excelenţă doar cel produs sub impulsul cenzurii acelei
perioade de la mijloc de secol XX, în SUA.
Tocmai din pricina
acestor particularităţi controversate, de multe ori categoria nu este
menţionată în topuri sau clasamente pe genuri. Deşi, culmea, filmele care se
regăsesc încadrate in clasamente de film noir, lipsesc din topurile altor
clasificări de parcă ar fi ne-încadrabile. Cu toate acestea, chiar dacă la
momentul respectiv genul nu era bine definit, chiar dacă în epocă nu i se
spunea noir, cineaşti din lumea întreagă au rezonat cu trăsăturile care-l
defineau şi au folosit sau împrumutat formula pentru a realize propriile
versiuni. De aceea putem vorbi despre o sumă de filme noir devenite clasice ale
genului, atât în Franţa, cât şi în Anglia. Iar, apoi, o dată cu redescoperirea
criticii de film a valorii cinematice pe care aceste producţii le-au avut, n-a
fost decât un pas firesc către curentul neo-noir mai sus amintit la care se
raliază atât de mulţi cineaşti contemporani.
Poate tocmai din
pricina acestei controverse am preferat să nu folosesc exemple concrete în
acest articol. Dezbaterea e departe de a fi tranşată, aşa că, o listă sau o
înşiruire de titluri considerate cele mai reuşite filme noir, este dificil de
alcătuit. Acesta este tărâmul speculaţiei şi al subiectivismului; aşa cum
filmul noir e neclar ca şi vâzut prin fumul de ţigară, la fel şi discuţia
despre el. Pentru cel care-l va recunoaşte, va şti că l-a găsit, pentru cel
care nu, va rămâne mereu un mister…[Va
urma]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu