Spuneam undeva mai devreme când disecam istoria filmului şi încercam să
găsesc o explicaţie pentru atracţia nemaipomenită pe care o are asupra
publicului că ceea ce-l separă, îl distinge, de restul creaţiilor artistice de până
la el, ar fi două elemente: redarea fidelă a realităţii asa cum se desfăşoară
aceasta (în mişcare), şi acompaniamentul sonor. Arta de până atunci (pictura,
fresca, sculptura, gravura, desenul, fotografia) putea reda lucrurile doar
static şi mut, era un martor tăcut şi împietrit al imaginaţiei artistului.
Filmul ne arată lucrurile ca şi cum am fi acolo, ca şi cum noi am fi martorul,
nu creaţia artistică, a imaginaţiei sau situaţiei redate de artist. De aceea
filmul nu a rămas doar o senzaţie de vodevil – când i-a adăugat sunet imaginii,
aceasta a prins viaţă pe deplin.
Deşi filmul sonor apare târziu în evoluţia cinematografiei, acompaniamentul
sonor apare imediat după anii de început. Cei care comercializau film au
înţeles că pentru a avea viitor, acesta are nevoie de sunet, în special de
muzică. Mariajul parcă hărăzit dintre imagine şi sunet a rămas de la începuturi
până astăzi inseparabil. Chiar dacă, uneori, unul dintre parteneri a încercat
să iasă mai mult în evidenţă. Şi cum, până acum am vorbit în special despre
situaţia în care imaginea acaparează prim-planul, ar fi cinstit să acordăm
atenţie şi reversului, adică acelui gen de film în care sunetul/muzica se disting ca protagonişti.
Şi acest gen este o marcă proprie americană, evoluând practic dinspre un
gen similar apărut anterior în teatru, şi fiind înţeles ca unul în care
acţiunea se petrece în acorduri muzicale, în care personajele îşi întrepătrund
rolurile cu momente muzicale. Iar o altă caracteristică a genului (nu însă
obligatorie) este interpretarea în care actorul îl imaginează pe privitor ca şi
cum ar fi publicul live, prestaţia făcându-se privind înspre cameră, direct în
ochii publicului imaginar, atipică filmului din orice alt gen.
Epoca de aur a genului musical este indubitabil perioada dintre anii ’30
şi anii’60, în special în ceea ce priveşte producţiile Occidentale. Istoric
vorbind, avântul îl prefigurează filmul The Jazz Singer (1927), primul film
sonor, care deschide apetitul generaţiilor următoare pentru cinematografia muzicală.
Apogeul acestor creaţii este atins prin prisma producţiilor de care se fac
responsabile personalităţile definitorii ale genului: regizorul Busby Berkeley
(cel care dă norma esteticii acestor filme) - 42nd Street sau Gold Diggers of
1933 (1933); şi cuplul Fred Astaire şi Ginger Rogers (cei care impun standardul tehnic de interpretare al
lor) - Top Hat (1935) sau Swing Time (1936). Nenumărate au fost titlurile
devenite de-a lungul timpului clasice apărute în aceată perioadă de glorie a
muzicii ca personaj principal de film. Şi, inclusiv după ce interesul s-a mai
diminuat, producătorii de film au continuat să abordeze genul, anticipând o
reacţie favorabilă a publicului meloman. Enumăr doar câteva exemple clasice de
neuitat: Singin' in the Rain (1952), West Side Story (1961) sau The Sound of
Music (1965). O dată cu anii ’70, acest gen devine demodat,
generaţiile ulterioare rămân delimitate de filmul musical în canoanele clasice,
tocmai de aceea producţiile de success care au încercat acest gen au fost nevoie
să inoveze şi să se adapteze la cerinţele noilor generaţii. Iar, începând cu
anii ’80, concomitent cu apariţia MTV şi a generaţiilor formate de cultura pop,
filmul musical ar fi complet de nerecunoscut pentru publicul epocii sale de
vârf. Trebuie totuşi menţionat faptul că, în formula clasică, după tiparul
tradiţional, genul musical a supravieţuit şi este încă prezent pe marile ecrane
mulţumită filmului de animaţie, publicul acestuia delectându-se din plin cu doza
de “escapism” pe care acesta o presupune, apreciind lucrulie pentru ceea ce
sunt - o încântătoare combinaţie de
imagini şi muzică.
Nu putem încheia
periplul nostru prin lumea filmului musical fără a menţiona principala sa
moştenire, responsabilă de o situaţe unică în istoria filmului, în care o
întreagă industrie preia şi adoptă un gen de film pe care îl impune ca standard
sine qua non: Bollywood, omologul indian al filmului American. Aici, filmul se
identifică, se contopeşte cu genul musical. Fără trăsături de musical aproape
că nu se concepe – aici muzica a învins filmul. [Va urma]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu