Depăşind genul western, cronologic ar fi în firea lucrurilor să ne orientăm
către genul gangster, deoarece şi acesta apare foarte devreme în dezvoltarea
cinematografiei – filmul The Story of the Kelly Gang (1906) fiind considerat în
fapt primul lung-metraj produs. Mai întâi să cunoaştem natura genului şi pe
urmă să-i urmărim parcursul de-a lungul timpului.
Alături de western, genul gangster completeză cele două modele de răsunet
ale producţiei autentice americane. Adesea subînţeles ca film cu mafioţi,
filmul gangster are trăsăturile sale specifice: prezintă evoluţia unui gangster
în devenirea sa, avansând de jos spre mărire şi apoi decădere. Acesta este
tiparul clasic, deşi producţii ale celei de-a doua jumătăţi de secol XX deviază
parţial de la formulă. Tonul sumbru, personajele dure, epoca prohibiţiei,
împuşcăturile cu rafale, sexualitatea debordantă, Mafia, succesul bombastic
urmat de prăbuşirea bruscă, infractorii la costum, şi altele, sunt elemente
distincte pe care le regăsim în peliculele croite pe acest calapod.
Perioada de glorie a genului o reprezintă momentul imediat ulterior Marii
Crize – anii ’30-’40 – cunoscută şi ca perioadă a prohibiţiei (datorită interdicţiei de a
comercializa alcool), obiectul principal de activitate a crimei organizate de
tip mafiot din America acelei vremi. Exemplele notorii includ Little Caesar
(1931) sau The Public Enemy (1931), care au impus imaginea universală a
gangster-ului tipic interpretat de actorul Edward G. Robinson, precum şi
faimosul Scarface (1932). După aceşti ani, după ce lumea se schimbă datorită
Războiului, după ce filmul gangster se reinventează într-o formulă superioară
artistic pentru a contracara cenzura de care se loveşte vizavi de subiectele şi
situaţiile ecranizate (în ceea ce urma să fie filmul noir), genul intră într-un
declin din care nu îşi va mai reveni niciodată cu forţa şi vitalitatea anilor
clasici. Este posibil ca genul acesta să fie atât de perfect contopit cu
pelicula alb-negru, prin prisma incoloră a personajelor şi situaţiilor, încât
filmul modern, viu colorat, cu acţiune galopantă, plin de efecte speciale şi
sonorizat stereo, să nu fie favorabil poveştii sumbre, penumbroase, bicolore,
de voce gravă, a mafiotului de rând. Cu toate acestea, în anii ’70
genul în sine reapare în atenţia publicului cinefil, tocmai în condiţiile
producţiei de film cu mijloace contemporane, mai actual şi mai proaspăt ca
niciodată. Nu face obiectului relansării unei noi ere de glorie a genului, însă
revenirea spectaculoasă îl impune definitive în paleta de gusturi ale
consumatorilor de cinema, mulţumită unor titluri precum The Godfather
(trilogia), Scarface (1983), Goodfellas (1990), Chinatown (1974) sau chiar Pulp
Fiction (1994). Şi, de ce nu, neapărat menţionat şi serialul The Sopranos
(1999-2007).
Poate părea curios de
ce povestea unui infractor, sau a unui grup de crimă organizată, este atât de
atractivă, de populară, de urmărită şi apreciată. Explicaţia pe care eu o
găsesc este că publicul se identifică adesea cu anti-eroul. Tipologia celui
care trudeşte din greu pentru a obţine câştiguri mari, pe care o dată ce le-a
dobândit le pierde dramatic, este una larg răspândită şi la care mulţi se pot
raporta cu uşurinţă. Plus alte trăsături de detaliu la care categorii întregi
de privitori rezonează după caz. [Va
urma]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu